Masks of position
performative compositions and political images in the contemporary scene.
Abstract
This article aims to share the conceptual construction of the notion of positional masks in the contemporary scene by identifying the phenomenon of mask incorporation in the tactics of popular movements, theater groups, and performers. It explores how these masks produce aesthetic imagination and construct protest actions through performative compositions that contest the symbolic field of contemporary scenic practices. Given that these actions are often rejected by the homogenizing discourses of mainstream media, which influence social imaginaries against masked actions, this text proposes to broaden the theatrical discursive perspectives of these political images. It reveals the stance of masks in relation to artistic practice, emphasizing that not every mask at any time qualifies as a positional mask. Keywords: Politics; Masks; Composition; Activism; Society.Downloads
Published
Issue
Section
License
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos por lei de Direitos Autorais. A revista Rebento não é responsável por quebras de Direitos Autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição CC BY-NC:
Atribuição (BY): Os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não-comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.