ballet as taboo
History and rejection of ballet in São Paulo
Abstract
The professional dance scene in São Paulo seems averse to ballet. Although the training of generations of dancers includes classical dance technique, historically the professional scene restricts ballet to the realm of training, often excluding its potential for aesthetic realization. Based on interviews with dance directors and artists, as well as a review of the literature on the history of dance in São Paulo and a discussion of important public policies for dance in the city, this article traces the presence of ballet in São Paulo and the rejection of this dance form by the capital that symbolizes Brazilian modernism. This overview highlights the roots of modern dance in São Paulo, historical processes and groups that contributed to the popularization of forms opposed to classical aesthetics, relevant public policy proposals for dance, and the ongoing difficulty of ballet’s professionalization — also perceived as a rejection of the term itself, a taboo in São Paulo’s dance scene. Key-Words: Dance History; Ballet; São Paulo; Public Policy.Downloads
Published
Issue
Section
License
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos por lei de Direitos Autorais. A revista Rebento não é responsável por quebras de Direitos Autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição CC BY-NC:
Atribuição (BY): Os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não-comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.